Partner serwisu
Drogi i autostrady

Marki nie rezygnują z drogowego PPP. Rusza trzeci przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
20-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Marki nie rezygnują z drogowego PPP. Rusza trzeci przetarg
fot. Google maps
Cztery miejskie ciągi drogowe w podwarszawskich Markach mają być wybudowane, a następnie utrzymywane przez prywatnego partnera. Samorząd szuka firmy, która zaangażuje się w projekt. Dwa przetargi w tej sprawie nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, ale miasto się nie poddaje. Ruszyło trzecie postępowanie.

Chodzi o ciąg ulic Karłowicza – Sobieskiego – Modrzewiowa, a także ulice Graniczną, Lisa-Kuli i Mickiewicza. Marki chcą wykorzystać formułę PPP, która umożliwi rozłożenie finansowania inwestycji w czasie, pozwalając jednocześnie na korzystanie z jej efektów już teraz. Zadaniem prywatnego partnera ma być rozbudowa dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą, a następnie utrzymywanie ich na podstawie umowy partnerstwa publicznego. Umowa ma obowiązywać przez okres 264 miesięcy. Wykonawca będzie zobowiązany m.in. do budowy nowej nawierzchni, kanalizacji deszczowej, chodników, dróg rowerowych i oświetlenia. Powinien to wykonać w ciągu trzech lat od zawarcia umowy.

Trzecie podejście

Miasto szykowało się do tej inwestycji od dawna. Najpierw zaprosiło wykonawców do dialogu konkurencyjnego. W jego wyniku wybrało trzy firmy: Strabag, Budimex oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. które następnie, jeszcze pod koniec 2023 roku, zostały zaproszone do złożenia oferty. Niestety żadna oferta nie wpłynęła.

Zamawiający zmienił strategię i do udziału w kolejnym postępowaniu na budowę i utrzymanie dróg w formule PPP zaprosił wszystkich wykonawców, którzy spełnią postawione w przetargu warunki. Także i tym razem nie udało się wybrać wykonawcy. – Postępowanie zostało unieważnione przed upływem terminu składania ofert z uwagi na trudności z publikacją ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – tłumaczy Dariusz Pietrucha, zastępca burmistrza Marek. – Decyzja o unieważnieniu podyktowana była dbałością o zachowanie należytej staranności w prawidłowym prowadzeniu postępowania – tak, aby wykonawcy mieli pewność, że postępowanie nie jest obarczone wadą mogącą wpłynąć na jego ważność – dodaje.

Ruszył właśnie trzeci przetarg. Miasto liczy, że tym razem uda się wybrać prywatnego partnera do budowy dróg. Nadzieję dają między innymi pytania, które napływały od wykonawców w przetargu, który został unieważniony.

W trzecim przetargu zakres projektu pozostaje taki sam, pewne zmiany jednak są. – Bazując na otrzymanych od wykonawców wnioskach w toku poprzedniego postępowania, zostały wprowadzone zmiany do dokumentacji postępowania, mające na celu m.in. zachowanie efektywnego podziału zadań i ryzyk między podmiotem publicznym i partnerem prywatnym, zwiększenie bankowalności oraz obniżenie kosztów finansowania – mówi Dariusz Pietrucha.

Formuła PPP w zakresie prac drogowych na razie nie jest powszechnie wykorzystywana przez samorządy, jednak pierwsze doświadczenia już są. W tym roku kończy się np. 1-10-letnia umowa na drogowe PPP w Kamieniu Pomorskim. Wykonawcą-partnerem był w tym przypadku Gulermak. Na PPP zdecydował się także Wałcz, który budowę i utrzymanie dróg powierzył firmie Mirbud. Największy jak do tej pory projekt z zakresu samorządowego PPP w obszarze inwestycji transportowych realizuje obecnie Kraków. W tej formule miasto buduje tramwaj do Mistrzejowic.

Zastępca burmistrza Marek przyznaje, że w prowadzonym postępowaniu bazuje na doświadczeniach i dobrych praktykach innych samorządów, także tych, które odnoszą się do innej infrastruktury niż transportowa. – Wiele mechanizmów umownych ma w projektach PPP uniwersalny charakter, np. w zakresie rozliczeń między stronami – wskazuje Dariusz Pietrucha. – Ważnym jest dla nas zastosowanie sprawdzonych rozwiązań, które są znane wykonawcom i akceptowalne ze strony instytucji finansujących – stwierdza.

Priorytet na partnerstwo

Zanim miasto zdecydowało się na PPP wcześniej próbowało pozyskać dotację na tę inwestycję w ramach programu Polski Ład, ale dotacja nie została przyznana. Chodziło natomiast – jak informowano wcześniej – o dziewięciocyfrową kwotę.

Przedstawiciel Marek przyznaje, że analizuje także inne scenariusze realizacji planowanej inwestycji i jest otwarte na inne możliwości. - Aktualnie jednak skupiamy się na stworzeniu optymalnych warunków dla realizacji przedsięwzięcia w formule PPP, gdyż przeprowadzone analizy wykazały, że ta formuła stwarza najlepsze warunki dla realizacji tego zadania – mówi zastępca burmistrza.

Wykonawcy mają czas na złożenie ofert do 23 czerwca.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5